Jakub Rojek to polsko-amerykański pianista, kompozytor, dyrygent i pedagog.
Artysta urodził się w Stalowej Woli, gdzie spędził dzieciństwo oraz lata szkolne. Tu również zdobył podstawy wykształcenia muzycznego. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Ignacego Paderewskiego w Stalowej Woli. Swój muzyczny talent rozwijał także pod opieką Towarzystwa Muzycznego „Pod Papugami” w rodzinnym mieście.
W 2002 roku przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, gdzie kontynuował edukację pod kierunkiem wybitnych pedagogów, takich jak Frank Caruso, Danilo Perez, Frank Carlberg i Michael Gandolfi, w prestiżowym New England Conservatory.
Świat muzyczny ceni go za oryginalne, często pełne humoru dzieła, które odważnie przekraczają granice gatunków. Jego twórczość łączy kabaretową lekkość z klasycznym wyrafinowaniem i swobodną improwizacją. Mimo lat formalnej edukacji muzycznej uważa się za autodidaktę i artystę-wykonawcę, który sam wyznacza sobie kierunek artystycznej drogi.
Od ponad 25 lat występuje w bardzo różnych stylistykach – od muzyki klasycznej, przez jazz i gospel, po pop. Jest także cenionym muzykiem sesyjnym. Tym, co wyróżnia go na tle innych, jest specjalizacja w improwizacji nieidiomatycznej i transidiomatycznej – tworzącej własne zasady zamiast opierać się na utrwalonych konwencjach.
Występował u boku takich legend jazzu jak Dave Holland, Roscoe Mitchell, Dave Douglas, Cecil McBee, Danilo Perez, John Hollenbeck, Michael Cain, Dominik Wania czy nominowany do Grammy Aaron Kruziki. Współpracował również z wieloma wybitnymi kameralistami z całego świata.
Jego wyjątkowa umiejętność łączenia kompozycji i improwizacji sprawia, że muzyka klasyczna i improwizacja nieidiomatyczna współistnieją w jego twórczości w sposób naturalny i niewymuszony. Choć silnie zakorzeniony w tradycji klasycznej, Rojek stale przesuwa granice stylistyczne i pokazuje, że improwizacja może funkcjonować jako autonomiczna forma wypowiedzi artystycznej.
Jego twórczość była przedmiotem licznych zamówień, m.in. ze strony sopranistki Mileny Lange, a także w ramach projektów takich jak Self-Imposed Exile, Sentient Lacuna, Javelinas, Charles du Preez & Christine Lanza oraz Post-Decadent Bourgeoisie Parlor. W ostatnim czasie współpracował z artystką wizualną Leah Netsky, uczestniczył w interdyscyplinarnym projekcie „Stories of Our Food” z Tucson i stworzył muzykę na żywo do pracy Karine Laval pt. Memorandum to the Victims of 9/11.
Dzieła Rojka były nagradzane, m.in. na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Darmstadt. Jego utwory wykonywano w prestiżowych salach koncertowych, takich jak Jordan Hall w Bostonie, Chopin Theatre w Chicago oraz w Polsce. Dorobek fonograficzny artysty obejmuje pięć albumów, z czego na czterech występuje jako pianista i kompozytor: Cudawianki (2011), Impish Brevity (2013), Live from Steinway Hall (2015, A-side Records), Voluptuous Velocities (2016) oraz The Art of Non-idiomatic Self (2019).
Na tarasie MDK w Stalowej Woli wystąpi 18 lipca o godz. 20.00.